Czym się różni olej syntetyczny od półsyntetycznego i mineralnego?
Olej silnikowy pełni bardzo ważną rolę. Wie o tym każdy kierowca – lub wiedzieć powinien – gdyż źle dobrany olej silnikowy może mieć bardzo poważne konsekwencje dla żywotności i działania jednostki napędowej w naszym aucie. Nic więc dziwnego, że powinniśmy dobrze wiedzieć, w jaki sposób dobrać olej silnikowy, aby uniknąć w ten sposób awarii.
W ostatnich latach zdecydowanie najbardziej popularnym wyborem wśród kierowców stał się olej syntetyczny. Stało się tak głównie za sprawą faktu, iż olej ten możemy stosować przez długi czas. Syntetyki stały się więc ulubioną opcją większości kierowców, natomiast tu pojawia się pytanie, czym tak w zasadzie różnią się one od olejów półsyntetycznych oraz mineralnych.
Oleje syntetyczne charakteryzują się przede wszystkim tym, że mogą pracować zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach – ich odporność jest znacznie większa niż w przypadku olejów mineralnych, dlatego też są one zdecydowanie lepszą alternatywą dla naszego silnika. Właściwości syntetyków sprawiają, że pozytywnie wpływają choćby na zużycie paliwa, jak również na żywotność jednostki napędowej. Nic więc dziwnego, że stały się one tak popularne, szczególnie w samochodach nowych lub tych o niewielkim przebiegu.
Warto dodać, że oleje syntetyczne cieszą się też sporą popularnością wśród posiadaczy samochodów z silnikiem diesla.
Dlaczego warto postawić na oleje syntetyczne?
Wiemy już więc, że oleje syntetyczne są bardziej ekonomiczne i wydajne. Będą one najlepszym wyborem, jeśli właśnie kupiliśmy auto prosto z salonu lub też pozyskany przez nas pojazd ma niewielki przebieg.
Oleje półsyntetyczne również są rozsądnym rozwiązaniem, jako że posiadają bardzo podobne właściwości, a są znacznie tańsze. Nie zapewniają one jednak ochrony silnika na tak wysokim poziomie, choć to wcale nie znaczy, że nie chronią jednostki napędowej w naszym samochodzie. Najmniejszą popularnością cieszą się z kolei oleje mineralne, które to nie mają aż tak dużej odporności na wysokie temperatury, a do tego nie radzą sobie w bardzo niskich temperaturach.
Są one z reguły wykorzystywane przez posiadaczy starszych modeli samochodów lub takich, które mogą „poszczycić się” dużym przebiegiem. Stosuje się je również w sytuacji, gdy auto pobiera duże ilości oleju. Tak czy inaczej, zdecydowanie lepsze będą od nich oleje półsyntetyczne, natomiast jeśli chcemy zapewnić ochronę silnika na naprawdę wysokim poziomie to zdecydowanie powinniśmy postawić na oleje syntetyczne.
Mimo używania najlepszego oleju, należy raz na jakiś czas zaprowadzić swoje auto do warsztatu, w którym zostanie przeprowadzony zabieg wodorowania auta, w celu pozbycia się z niego nagaru.